Yoga, zoveel meer dan alleen ‘zen’

14 februari 2017

Yoga is hot and happening. En terecht. Ik werd een tijdje geleden zelf verliefd op de bewegingen, op de poses en vooral op hoe ik me erdoor voel. Het is zo veel meer dan alleen tot rust komen op je yogamat. Er zijn redenen in overvloed om yoga te beoefenen. Ik geef er alvast een paar:

1. Minder pijn
Het aannemen van bepaalde yogaposes kan pijn verlichten. Zo heeft het een positief effect op bijvoorbeeld rug- en nekklachten. Maar ook bij hoofdpijn kan je beter wat yoga doen in plaats van een pijnstiller te nemen. Yoga neemt spanningen weg, stimuleert de bloedcirculatie en verlaagt je bloeddruk.

2. Verbeterde ademhaling
Yoga en ademen zijn één. Tijdens de verschillende poses leer je dieper en langzamer ademhalen. Dat vergroot je longcapaciteit waardoor je longen beter zullen functioneren. Door langzaam adem te halen, kan je lichaam beter ontspannen.

3. Verbeterde flexibiliteit
Nee, je hoeft niet lenig te zijn om aan yoga te beginnen. Van yoga word je net lenig. Het vergroot de beweeglijkheid van je lichaam. Hou vol en na verloop van tijd merk je dat je spieren verlengen en dat je flexibeler wordt. Zo kan je na een paar weken oefenen plots wel die bepaalde pose aannemen. Best. Feeling. Ever.

4. Meer kracht
Ik geef toe, de meeste yogi’s doen het er heel simpel uitzien maar geloof me, dat is het niet. Elke pose vraagt oefening, lenigheid en ja, ook kracht. Hoewel yoga alle spieren in je lichaam versterkt, ligt de focus toch grotendeels op je core. Je voert de meeste oefeningen uit vanuit je buikspieren, vanuit het middelpunt van je lichaam.



5. Verbeterde houding
Wanneer je flexibiliteit en kracht toenemen, zal automatisch ook je houding verbeteren. Sterke buik- en rugspieren zorgen ervoor dat je recht zit en loopt, wat dan weer zorgt voor minder rug-, nek- en gewrichtsproblemen.

6. Minder stress
Natuurlijk blijft ‘zen worden’ een groot onderdeel van yoga. Je lichaam ontspant van de verschillende yogaposes waardoor er een daling van het stresshormoon cortisol plaatsvindt in het lichaam. Yoga verlaagt je bloeddruk en hartritme en kan zo helpen bij angststoornissen of vermoeidheid. Door je tijdens de oefeningen te focussen op je ademhaling creëer je ook innerlijke rust.

Heb je nood aan relaxatie? Dan zijn deze ontspannende yogaoefeningen iets voor jou.

7. Geeft je zelfvertrouwen
Door regelmatig op je yogamat te stappen, boek je vooruitgang, zowel mentaal als fysiek. Dat geeft je zelfvertrouwen een boost. Bovendien zijn de meeste yogaposes niet alleen prachtig om uit te voeren, maar ook om naar te kijken. Dat badass-gevoel als je een nieuwe pose onder de knie hebt, is dan ook volledig terecht.

So, ready to be a yogi?

Zalando helpt je alvast op weg! Kijk even naar deze yogavideo’s met Annie Clarke. Zo kan je meteen starten en de voordelen van yoga zelf ondervinden. Nog geen outfit? Geen probleem, op de yoga shopgids van Zalando vind je yogakledij in alle stijlen en voor alle budgetten. Mijn yogaoutfit is van het merk Even & Odd. 

Namasté yogi’s!
- In samenwerking met Zalando -